انواع محتوا

لیست انواع محتوا

محتوا به معنای ارائه اطلاعات با هدفی خاص و از طریق کانال مشخصی به مخاطبان است. این محتوا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و تسلط بر محتواهای مختلف به شما کمک می‌کند که برای جذب کاربران بهتر اقدام کنید.

محتوایی که قرار است تولید شود، به کانالی که برای انتشار آن انتخاب می‌کنید هم بستگی دارد. انتخاب درست و متناسب محتوا با کانال انتشار، می‌تواند در افزایش میزان بازدید سایت موثر باشد. در این مطلب از وبلاگ فحوا قصد داریم که شما را با انواع محتوا آشنا کنیم تا بتوانید محتوای مدنظر خود را به بهترین شکل ارائه کنید.

محتوای متنی

رایج‌ترین نوع محتوا، محتوای متنی است. محتوای متنی در تمامی کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در سایت‌ها بیشترین میزان استفاده از محتوای متنی را شاهد هستیم. گوگل هم برای محتوای متنی اهمیت ویژه‌ای قائل است و به سایت‌هایی که محتوای متنی غنی و باکیفیتی دارند، رتبۀ بهتری را اختصاص می‌دهد.

محتوای متنی پایه و اساس سایت شماست و نقش مهمی در سایر کانال‌های انتشار محتوا دارد. با اینکه این نوع محتوا بسیار رایج است، اما معمولا کاربران حوصلۀ خواندن آن را ندارند. به همین خاطر تولید محتوای نوشتاری و متنی ظرافت‌های خاص خود را دارد و باید به قدری جذاب باشد که توجه کاربر را جلب کند و او را با خود همراه کند. محتوای متنی به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

بلاگ‌پست

محتوای متنی یکی از انواع محتوا

راه‌اندازی وبلاگ و نوشتن بلاگ‌پست یکی از راحت‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن خود را به رتبه‌های برتر گوگل نزدیک کنید. بلاگ‌پست‌ها با موضوعات مرتبط به کسب‌وکار شما منتشر می‌شوند. در بلاگ‌پست‌ها می‌توان به سوالات و ابهامات کاربران پاسخ داد و علاوه بر افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه در گوگل، آگاهی از برند خود را هم افزایش می‌دهید و نام خود را به گوش تعداد بیشتری از مخاطبان می‌رسانید.

بلاگ‌پست‌ها می‌توانند با اهداف مختلفی نوشته شوند و اشکال گوناگونی داشته باشند. بلاگ‌پستی استاندارد است که در آن توزیع کلمۀ کلیدی به درستی صورت گرفته باشد، ساختار در آن به خوبی رعایت شده باشد و به خوبی بتواند جواب تمامی سوالات مخاطب را پیرامون موضوع موردنظر بدهد. البته بلاگ‌پست استاندارد ویژگی‌های دیگری هم دارد که بحث مفصلی است و در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

راهنماها و قوانین

نوع دیگری از محتواهای متنی هستند که به آن‌ها راهنماها و قوانین گفته می‌شود. این دسته‌بندی زمانی برای شما کارآمد است که کسب‌وکارتان به مرحله‌ای رسیده باشد که بتوان برای آن قوانین و دفترچه راهنمایی ایجاد کرد و مخاطب را از قوانین خود مطلع کرد.

کتاب الکترونیکی (Ebook)

کتاب‌های الکترونیکی محتواهای جامعی هستند که اغلب به صورت PDF منتشر می‌شوند. معمولا از این ایبوک‌ها برای جمع‌آوری سرنخ فروش (Lead) استفاده می‌شود یا برای خرید آن باید کاربران پول بپردازند.

چک‌لیست‌ها

وجود چک‌لیست می‌تواند کمک کند که چند مورد مشابه را به صورت لیست در کنار یکدیگر معرفی کنید و به خوانایی متن هم کمک می‌کند. لیست کردن موارد یا همان درست کردن چک‌لیست باعث می‌شود مطلب در ذهن کاربر دسته‌بندی شود و اگر بخواهید هر مورد را توضیح دهید، بهتر در ذهن او جای خواهد گرفت.

نقل‌قول‌ها

در محتوای متنی گاهی پیش می‌آید جملاتی را از اشخاصی دیگر بیاورید. زمانی که بخواهید مطلبی را که شخص دیگری بیان کرده به متن خود اضافه کنید، از نقل‌قول استفاده می‌کنید. نقل‌قول از افراد مشهور و معتبر که با موضوع شما مرتبط باشند، می‌تواند باعث تاثیرگذاری بیشتر متن شما شود.

نقد و بررسی محصول

از دیگر انواع محتوای متنی، نقد و بررسی نوشتن برای محصولات است. در این نوع از محتوا نویسنده سعی می‌کند ویژگی‌های خوب و بد محصول را در قالب یک متن بنویسد تا زمانی که کاربر برای خرید آن محصول اقدام می‌کند و دیدی نسبت به آن ندارد، بتواند با خواندن آن متن، مشخصات کالا را بیشتر بشناسد.

نوشتن نقد و بررسی محصولات باید کوتاه و تاثیرگذار و به دور از اغراق باشند تا در تصمیم‌گیری کاربری که قصد خرید دارد، تاثیر درستی بگذارد.

خبرنامه‌ها

خبرنامه‌ها معمولا اخبار کوتاه و مفیدی هستند که در فواصل زمانی مشخص مثلا هفته‌ای یکبار برای کاربرانی که ایمیل خود را در سایت وارد کردند، ارسال می‌شود. خبرنامه‌ها به غیر از اخبار سایت، شامل پیام‌های تبلیغاتی، تخفیف‌ها و مواردی از این دست هم می‌شود که به کاربر یادآوری می‌کند که به سایت شما بیایند و دوباره از خدماتی که ارائه می‌دهید، استفاده کنند.

دانشنامه یا دیکشنری

ممکن است کسب‌وکار شما، اصطلاحات و کلمات تخصصی زیادی داشته باشد که اگر بخواهید دائم در هر بلاگ‌پست به آن‌ها اشاره کنید، از حوصلۀ کاربر خارج باشد یا باعث شود نتوانید آنطور که باید به موضوع بپردازید. در این مواقع می‌توانید یک دانشنامه یا دیکشنری برای کسب‌وکار خود تهیه کنید و تمامی اصطلاحات و کلمات تخصصی که در مطالب شما زیاد تکرار می‌شوند را در یک یا دو جمله توضیح دهید. حتما دقت کنید که دانشنامه را به ترتیب حروف الفبا در سایت خود قرار دهید.

سوالات متداول

هر کسب‌وکاری که داشته باشید، مخاطبان شما همواره سوالاتی را در ذهن خود دارند که اگر نتوانید جوابی برای آن‌ها داشته باشید، به سرعت سراغ دیگر سایت‌های مشابه می‌روند تا پاسخ خود را پیدا کنند.

با استفاده از سوالات متداول (FAQ) می‌توانید سوالاتی که ممکن است برای تعداد زیادی از مخاطبانتان پیش بیاید را پاسخ دهید. سوالات متداول یکی از انواع محتواست که باعث می‌شود کاربران در سریعترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. بهتر است این بخش را در قسمتی از سایت قرار دهید که جلوی دید کاربر باشد.

پست مهمان

از دیگر انواع محتوای متنی می‌توان به پست مهمان اشاره کرد. برخی از سایت‌ها به نویسندگان دیگر هم امکان نوشتن مطلب و منتشر کردن آن در سایت خود را می‌دهند. اتفاق مهمی که در پست مهمان می‌افتد، لینک‌سازی و شناخته‌شدن بیشتر نویسنده است. در قسمت آخر پست مهمان معمولا به نویسنده و معرفی آن اختصاص می‌دهند. معمولا سخت‌گیری بیشتری برای انتشار پست مهمان وجود دارد؛ اما اگر در سایت‌های معتبر و پرترافیک موفق شوید پست مهمان بنویسید، می‌توانید لینک‌های خوبی از طریق آن ایجاد کنید.

رپورتاژ آگهی هم نوعی پست مهمان است که در سایت‌های مختلف امکان انتشار آن وجود دارد و می‌توانید درون مطلب خود دو الی سه لینک به سایت خود بدهید و به جای اینکه نویسنده را معرفی کنید، کسب‌وکار و خدماتی که ارائه می‌دهید را انتشار دهید.

محتوای تصویری

محتوای تصویری یکی از دسته‌بندی‌های کلی محتواست. این نوع محتوا به اندازه محتوای متنی رایج نیست اما کاربران به شدت به آن علاقه دارند و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به محتوای متنی دارد. محتوای تصویری هم به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود.

با رشد فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی که اکثرا تصویر محور بودند، کاربران با تصاویر ارتباط زیادی برقرار می‌کنند. مشکلی در محتوای تصویری وجود دارد، این است که نمی‌توان در قالب یک عکس، محتوا را به صورت کامل برای مخاطب شرح داد؛ اما استفاده از این نوع محتوا در کنار محتوای متنی می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

محتوای متنی به خودی خود خسته‌کننده است. استفاده از محتوای تصویری در لابه‌لای متن‌ها و برای توضیح تصویری برخی از متونT می‌تواند بسیار عالی و مفید باشد و به دیده‌شدن محتوای شما کمک کند. محتوای تصویری هم انواع مختلفی دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

عکس

تصاویر یا عکس‌ها، بیشترین سهم را در محتوای تصویری دارند. تصاویر ثابت و متحرک (GIF) در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارند و در فضای وب هم گوگل برای تصاویری که مختص شما هستند یا اولین بار توسط شما منتشر شده باشند، ارزش بیشتری قائل است. ضمن اینکه استفاده از تصاویر به این شکل می‌تواند شما را در قسمت جستجوی عکس‌های گوگل هم به کاربران نشان دهد و باعث افزایش ترافیک ورودی شما شود.

اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها هم نوعی تصویر و عکس هستند؛ اما با این تفاوت که در اینفوگرافیک‌ها، اطلاعات و مشخصاتی را در قالب یک تصویر گرافیکی به نمایش می‌گذارید. هدف اینفوگرافیک این است که در کوتاه‌ترین زمان، اطلاعات را با استفاده از المان‌های گرافیکی به مخاطب انتقال دهند.

استفاده از اینفوگرافیک، برای فهم بهتر مطالب سایت و همینطور جذب مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و کاربردی است.

محتوای ویدیویی

تحقیقات نشان داده است که مخاطبان به محتوای ویدیویی بیشتر از انواع دیگر محتوا علاقمند هستند و با آن ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. پس به هیچ عنوان از کنار محتوای ویدیویی به سادگی عبور نکنید. این نوع محتوا با اینکه زحمت بیشتری برای تولید را می‌طلبد، اما بهتر می‌تواند مخاطبان را جذب کند. محتواهای ویدیویی هم به دسته‌بندی‌هایی که در ادامه آورده شده، تقسیم می‌شوند.

فیلم‌های کوتاه

فیلم‌های کوتاه یکی از انواع محتوا

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام زده باشید، این نوع از محتوا را به وفور در آن‌جا پیدا خواهید کرد. فیلم‌هایی که برای استوری و پست‌ها گرفته می‌شوند و در حد چند ثانیه یا چند دقیقۀ کوتاه هستند، در این دسته‌‌بندی جای می‌گیرند.

فیلم‌های کوتاه را در سایت هم می‌توان قرار داد. گاهی اوقات هم این نوع از محتوا را در سایت‌های مربوط به پخش محتوای ویدیویی منتشر می‌کنند. توضیحاتی که در فیلم داده می‌شود، کاربر را بیشتر جذب می‌کند.

موشن گرافیک

موشن گرافیک نوعی از محتواهای ویدیویی است که در واقع با کنارهم قرار دادن اینفوگرافیک‌ها و اضافه کردن صدا و تصویر به آن‌ها درست می‌شود. موشن گرافیک‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع محتوا هستند و ویدیوهایی که در این سبک ساخته می‌شوند، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارند.

محتوای وبینارها

وبینارها و کلاس‌های آنلاین خصوصا بعد از شیوع ویروس کرونا، رشد زیادی کردند. وبینارها به صورت آنلاین و در یک بستری برگزار می‌شوند. بستر وبینارها به گونه‌ای طراحی شده که مخاطبان و سخنران بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. سوالات و صحبت‌های مخاطبین در وبینارها عموما به صورت متنی نوشته می‌شود و سخنران به آن‌ها پاسخ می‌دهد. در کلاس‌های آنلاین اما قضیه متفاوت است و گاها پیش می‌آید که مخاطبان هم به صورت ویدیویی متصل می‌شوند و سوالات خود را می‌پرسند یا مطلبی را ارائه می‌دهند.

محتوای دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی با وبینارها تفاوت چندانی ندارند. یکی از مواردی که تفاوت میان دوره‌های آموزشی و وبینارها را رقم می‌زند، ویژگی آنلاین بودن است. محتوای دوره‌های آموزشی معمولا از قبل ضبط می‌شوند و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند. همچنین دوره‌های آموزشی، در یک بازه زمانی بلند مدت انجام می‌شود و محدود به چند دقیقه نیستند.

محتوای صوتی

محتوای صوتی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. پادکست‌ها بخش عمده‌ای از محتوای صوتی را بر عهده دارند. طرفداران پادکست‌ها روز به روز در حال افزایش هستند و محتوای صوتی را دنبال می‌کنند. پادکست‌ها هم می‌توانند در موضوعات مختلفی تولید شوند. بخش دیگری از محتوای صوتی که کمی جدیدتر هم هست، مربوط محتوای صوتی بلاگ‌پست‌ها است. این نوع محتوای صوتی برای کسانی که حوصلۀ خواندن متن را ندارند، تهیه می‌شود و در قسمت ابتدایی بلاگ‌پست قرار می‌گیرد. با وجود این نوع محتوا، مخاطبانی که طرفدار محتوای صوتی هستند هم می‌توانند از بلاگ‌پست‌ها استفاده کنند و دیگر به دلیل طولانی بودن متن یا خسته‌کننده بودن محتوای متنی، مخاطبی را از دست نمی‌دهید.

استفاده از محتوای تعاملی در سایت (UGC)

محتوای تعاملی همانطور که از نامش پیداست، توسط مخاطبان تولید می‌شود. این نوع محتوا که UGC هم نامیده می‌شود، می‌تواند موارد مختلفی را شامل شود. به عنوان مثال تمام پیام‌هایی که مشتریان ارسال کردند و نظراتی که دادند را در قالب یک مطلب منتشر کنید. محتوای تعاملی به سایر کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر اعتماد کنند و برای خرید از محصولات شما ترغیب شوند. اگر از این محتوا به درستی استفاده شود، بسیار کارآمد خواهد بود.

استفاده از انواع تست و آزمون‌ها برای تعامل بیشتر کاربران با وبسایت

زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود، باید بتوانید با او تعامل ایجاد کنید و به هر نحوی شده او را در سایت خود نگه دارید تا سرانجام به هدف دلخواه خود برسید. برای نگهداشتن افراد نیاز به ابزار دارید. یکی از این ابزارها، استفاده از تست‌ها و آزمون‌هایی است که کاربر را مجاب کند در سایت شما کنکاش بیشتری کند.

دقت کنید تست‌هایی که در سایت خود قرار می‌دهید، با توجه به حوزۀ کاری شما باشد و آزمون‌های نامرتبط می‌تواند شما را از اهدافی که دارید، دور کند. نظرسنجی‌ها هم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. هرچقدر در این بخش خلاقیت بیشتری به خرج دهید، کاربر بیشتر در سایت شما خواهد ماند و در نهایت برای سئوی سایت شما هم مناسب است.

انواع محتوا از دید مخاطب

جدای از دسته‌بندی‌های تخصصی که برای محتوا ارائه می‌شود و تا اینجای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. انواع دیگری از محتوا هم وجود دارند که از نگاه مخاطب تقسیم‌بندی می‌شوند. مخاطب شاید تفاوت زیادی بین محتواهایی که نام برده شد، قائل نشود و محتوا را در سه دستۀ زیر خلاصه کند.

محتوای عمومی

مخاطبان اغلب محتواها را در این دسته قرار می‌دهند. محتواهای عمومی همان محتواهایی هستند که برای رسیدن به پاسخ یک سوال به آن می‌رسند و به راحتی مطالب و مفاهیم داخل متن را متوجه می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که کاربر جستجو می‌کند «اینستاگرام چیست؟» با محتواهایی مواجه خواهد شد که به راحتی می‌تواند آن‌ها را درک کند و پاسخ سوال خود را بیابد. شخصی که محتوای عمومی را تولید می‌کند هم ممکن است در آن زمینه متخصص نباشد و تنها با چند جستجوی ساده و تحقیق کوتاه آن مطلب را نوشته باشد.

محتوای تخصصی

محتوای تخصصی همانطور که از نامش پیداست نیازمند تخصص است. یعنی زمانی که مخاطب می‌خواهد مطلب تخصصی را مطالعه کند باید از قبل پیش‌زمینه داشته باشد؛ وگرنه دائم باید اصطلاحات را جستجو کند تا متوجه مطلب شود. مطالبی که به صورت تخصصی نوشته می‌شوند، معمولا در منابع علمی و سایت‌های مرجع بیشتر استفاده می‌شوند و شخصی که این مقالات را می‌نویسد، در آن زمینه اطلاعات تخصصی کافی دارد.

مثلا زمانی که مخاطب جستجو کند «میلگرد 316 چیست؟» با محتواهایی روبه‌رو خواهد شد که پر از اصطلاحات تخصصی هستند و اگر دانش اولیه در این زمینه را نداشته باشید، سردرگم خواهید شد.

محتوای تبلیغاتی (رپورتاژ آگهی)

نوع دیگری از محتوا که مخاطبان با آن آشنایی دارند، محتوای تبلیغاتی یا همان رپورتاژ آگهی است. هدف از تولید این نوع محتوا تبلیغ و معرفی یک کسب‌وکار در قالب یک مطلب در سایت‌های بزرگ و پرترافیک است. معمولا کاربران این نوع محتوا را جستجو نمی‌کنند، بلکه در هنگام وبگردی با آن مواجه می‌شوند. نویسنده این نوع محتوا باید به گونه‌ای متن را نوشته باشد که توجه کاربر را جلب کند و او را روانه سایت موردنظر کند.

کلام آخر

باید در نظر داشته باشید که شناخت انواع محتوا به تنهایی کفایت نمی‌کند. در کنار آشنایی با انواع محتوا باید آن‌ها را به درستی استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان را جذب و به اهداف خود برسانید. کاربرد متنوعی که انواع محتوا دارند، دست شما را باز می‌گذارند که اقدامات مختلفی را انجام دهید. ممکن است تمامی انواع محتوا برای کسب‌وکار شما مناسب نباشد؛ اما در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید از کدام نوع بیشتر استفاده کنید و تمرکز خود را روی کدامیک بگذارید.

در این مطلب سعی کردیم که انواع محتوا را به شما معرفی کنیم و جزئیات آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که از این مطلب استفاده کرده باشید و با انتقال تجربیات و نظرات خود در مورد انواع محتوا، به پربارتر شدن این مقاله کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *