کلمات کلیدی LSI

کلمات کلیدی LSI چیست و چرا این کلمات اهمیت چندانی ندارند؟

کلمات کلیدی Latent Semantic Indexing یا LSI در بین جامعه سئو بسیار جنجال‌ برانگیز است. احتمالا شما هم در مورد اینکه کلمات کلیدی متعارف چیست‌اند و آیا واقعا می‌توانند به وب‌سایت شما کمک کنند تا در صفحه نتایج گوگل رتبه بالاتری به دست آورید، گیج شده‌اید.

نمی‏‌توان انکار کرد که تصورات اشتباه بسیار زیادی در مورد این ادعاها وجود دارد.

ما در این مقاله از فحوا قصد داریم این ابهامات را برطرف و به شما کمک کنیم بفهمید کلمات کلیدی LSI چیست‌اند و چه اهمیتی دارند.

کلمات کلیدی LSI چیست؟

کلمات کلیدی (Latent Semantic Indexing) LSI کلماتی هستند که با یک کیورد اصلی مرتبط هستند و از نظر معنایی در یک خانواده قرار می‎‌گیرند. اگر کلمه کلیدی اصلی صفحه شما «کارت‌های اعتباری» است‌، کلمات کلیدی LSI مواردی مانند «پول»، «امتیاز اعتباری»، «محدودیت اعتباری» یا «نرخ بهره» خواهند بود.

باید به این نکته دقت کنید که این کلمات، مترادف نیستند (کلمات متفاوتی که معنی یکسانی دارند). ‌آن‌ها کلمات نزدیکی هستند که به تعریف دقیق‌تر موضوع و محتوای یک صفحه کمک می‌کنند.

برخی منابع به جای LSI از «کلمات مرتبط معنایی» استفاده می‌کنند و اگر می‌خواهید صفحات وب شما در SERP یا همان صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه‏‌بندی شوند‌، نمی‌توانید اهمیت گنجاندن این موارد را در محتوای خود نادیده بگیرید.

گوگل با پیشرفت‌های فراوانش، بسیار فراتر از ایندکس یک صفحه بر اساس کلمه کلیدی اصلی رفته است. الگوریتم‌های جدید گوگل از کلمات کلیدی با معنای نزدیک، برای درک محتوا استفاده می‌کنند؛ مخصوصا هنگامی که ابهامی در این میان وجود دارد.

در واقع امروزه ربات‌های گوگل به کمک کلمات مرتبط معنایی، مفهوم محتوای یک صفحه را راحت‌تر درک می‎کنند. اما در سال‌های گذشته چه اتفاقی می‌افتاد؟

گوگل فقط به دنبال یک کلمه کلیدی اصلی می‌گشت و هر چه این کلمه بیشتر تکرار می‌شد، جایگاه بهتری در صفحه نتایجش نصیب شما می‌کرد! با این حال‌‌، این کار روشی دقیق برای تعیین ارتباط یک صفحه نبود و منجر به کیورد استافینگ (پر شدن محتوا از کلمات کلیدی) و پایین آمدن ارزش و کیفیت محتوا می‏‌شد. اما حالا به خوبی می‌‎دانیم که چگونه کلمات مرتبط از نظر معنایی به تعریف بهتر یک موضوع کمک می‏‌کنند.

اکنون در سال ۲۰۲۱، گریزی از این واقعیت نیست که بهینه‌سازی کلمات کلیدی به تنهایی فایده‌ای ندارد و شما باید بتوانید موضوعات را بهینه‌سازی کنید. زمانی متوجه این نکته خواهید شد که یک صفحه با عملکرد خوب و رتبه بالا را از نظر عبارت‌های جستجو و کلمات کلیدی‌اش بررسی کنید.

برای اثبات این موضوع کافی است به تصویر زیر که برای ۲ هزار و ۲۰۰ کلمه کلیدی مختلف رتبه‌بندی شده است نگاهی بیندازید:

کلمات کلیدی LSI چیست؟

پس چرا کلمات کلیدی LSI همچنان محل بحث و مناقشه هستند؟

همه چیز به این دلیل برمی‏‌گردد که گوگل به دفعات تایید کرده است چنین چیزی وجود ندارد. با این وجود، کلمات کلیدی LSI را کنار نگذارید. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای شما مهم است و انجام این کار، بخشی از مسیر راه‌‏اندازی صفحه‌‏ای است که به طور جامع یک موضوع را پوشش می‌دهد. بنابراین می‌تواند مثل یک کلید موفقیت عمل کند.

حتی اگر کلمات کلیدی LSI به معنای واقعی در محتوای شما وجود نداشته باشند‌‌، درک نمایه‌سازی معنایی پنهان (Latent Semantic Indexing) مطمئنا می‌تواند به شما کمک کند محتوای بهتری ایجاد کنید و رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو بگیرید.

نمایه‌سازی معنایی پنهان چیست؟

این عبارت به عنوان تحلیل معنایی پنهان نیز شناخته می‌شود. LSI یک روش پردازش زبان طبیعی (NLP) است که در دهه ۱۹۸۰ برای شناسایی رابطه زمینه‌ای بین کلمات توسعه یافت.

به طور خلاصه‌‌ نمایه‌سازی معنایی پنهان، رابطه پنهان (مخفی) بین کلمات (معناشناسی) به منظور بهبود درک اطلاعات (نمایه‌سازی) را پیدا می‌کند.

درک محتوای یک صفحه می‌تواند به تعیین موضوع بر اساس نحوه استفاده از زبان کمک کند.

از نظر تئوری‌‌، منطقی است که گوگل می‌تواند از این تکنیک برای درک کلمات مترادف به طور خاص استفاده کند و استفاده از ‌آن‌ها در سراسر یک محتوا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع را بهتر درک کنند.

LSI در حال حاضر یک فناوری قدیمی است و برای مجموعه داکیومنت‌های کوچک‌تر توسعه داده شده است، نه کل وب.

با این وجود‌‌، معناشناسی برای روشی که موتورهای جستجو بتوانند محتوای یک صفحه را درک کنند، بسیار کلیدی است. نمی‌توان انکار کرد که نوشتن دقیق و اصولی درباره یک موضوع باید شامل استفاده از کلمات و مترادف‌های مرتبط معنایی باشد.

گوگل در مقابل کلمات کلیدی LSI

همان‏طور که قبلا اشاره کردیم‌‌، گوگل بارها تایید کرده که کلمات کلیدی LSI وجود ندارند و سایر اعضای انجمن ‌سئو نیز این گفته را تکرار می‌کنند.

با بررسی بیشتر می‌توان فهمید LSI یک فناوری قدیمی است (که در واقع پیش از وب نیز وجود داشته است)، اما دلیل اینکه اغلب در مورد آن در زمینه ‌سئو صحبت می‌شود این است که در حال حاضر گوگل چگونه می‌تواند مترادف‌ها و کلمات مرتبط معنایی را درک کند.

اما فقط به این دلیل که گوگل در هنگام نمایه سازی یک صفحه وب به دنبال درک این موارد است‌‌، این بدان معنا نیست که فهرست بندی معنایی نهفته فناوری مورد استفاده است. به هیچ وجه، و شواهد دیگری مبنی بر اینکه سهام بیل شامل مقالات گوگل در مورد مدل‌سازی موضوع معنایی است که به LSI اشاره نمی‌کند.

با این حال، فقط به این دلیل که هیچ مدرکی مبنی بر استفاده گوگل از نمایه‌سازی معنایی پنهان به عنوان یک فناوری برای درک رابطه بین کلمات و تعیین موضوع یک صفحه وجود ندارد، به این معنی نیست که این کار به روش دیگری انجام نمی‌شود. ما می‌توانیم مطمئن باشیم که محتوایی که در رتبه‏‏‌های بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرد، معمولا یک موضوع را با عمق و دقت کافی پوشش می‌دهد و در مقایسه با سایر محتواها در آن زمینه، ارزش و اعتبار بیشتری دارد.

به کار بردن کلمات کلیدی LSI در محتوا، وضوح آن را افزایش می‌دهد و روی سئوی مطلب‎تان هم تاثیر می‏گذارد. مثلا  استفاده از آن‌ها در متن به موتورهای جستجو کمک‌ می‌کند تا تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند. همچنین باعث می‌شوند مجبور نشوید کلمه کلیدی اصلی را به طور مرتب در متن تکرار کنید، تا جایی که خوانایی محتوای‌تان کم شود. از طرفی چون کاربران با کلمات کلیدی متنوع یک موضوع رو جستجو می‌کنند، استفاده از LSIها باعث می‌شود ترافیک خیلی بیشتری روی صفحه‌تان بیاورید.

کلمات کلیدی LSI در عمل

اکنون که کمی عمیق‌تر به چیستی کلمات کلیدی LSI نگاه کرده‌ایم، بیایید ببینیم که این‌ها در عمل چگونه‌اند و هنگام ایجاد و بهینه‌سازی محتوا چه معنایی دارند.

کلمات کلیدی LSI مترادف کلمه کلیدی اصلی نیستند

درک این نکته ضروری است که کلمات کلیدی LSI مترادف کلمه کلیدی اصلی نیستند.

مترادف، کلمه‏‌ای است که معنایی مشابه با کلمه‌ دیگر دارد و می‌تواند به جای آن استفاده شود. اما برخی از مترادف‌ها به تنهایی فاقد زمینه یا همان کانتکس هستند.

یک مثال از کلمات مترادف بدون زمینه، کلمه «fall» در زبان انگلیسی است. این کلمه می‌تواند به معنای فصل (پاییز) یا عمل فیزیکی سقوط باشد. به خودی خود‌‌، استنباط زمینه‌ای که یک کلمه در آن استفاده می‌شود کاری دشوار است.

حالا چطور می‌توانید تشخیص دهید که این کلمه به فصل پاییز اشاره دارد یا سقوط کردن؟

آفرین! به کمک کلمات مرتبط معنایی.

برای اینکه بفهمید یک کلمه در کدام زمینه استفاده شده است، به سایر جملات و کلمات موجود در متن استفاده می‌کنید.

کلمه fall اگر به عنوان فصل پاییز به کار رود، زمانی معنی‎‌دار است که کلمات دیگری مانند برگ‌‌، درخت‌‌، آب و هوا و… در آن متن آمده باشند. این‎ها مترادف نیستند بلکه کلمات مرتبطی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان مفهوم کلی متن را استنباط کرد. در بسیاری از موارد‌‌، کلمات مرتبط می‌توانند به تعریف یک موضوع حتی بدون ذکر آن کمک کنند.

در فارسی می‌توانیم به کلمه «شیر» اشاره کنیم. برای اینکه بفهمیم منظورمان از شیر، همان حیوان درنده است باید به جنگل، درندگی و مواردی از این دست اشاره کنیم.

موتورهای جستجو هم دقیقا بر همین اساس رفتار می‌کنند. کرالرهای گوگل در متن می‌گردند و از طریق کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط معنایی، مفهوم کلی یک صفحه را تشخیص می‌دهند.

به عنوان مثال‌‌ چگونه می‌توانید از گوگل انتظار داشته باشید که محتواهای شما را به عنوان مرتبط‌ترین صفحه در وب برای یک جستجو رتبه‎‌بندی کند‌‌، در صورتی که مواردی را که سایر صفحات انجام می‌دهند در محتوای خودتان نیاورید؟ شما باید از کلمات مرتبط معنایی در محتوای خود برای نشان دادن ارتباط استفاده کنید‌ و به طور خلاصه‌‌، این دقیقا هدف اصلی استفاده از کلمات کلیدی LSI است.

چگونه کلمات مرتبط معنایی را برای محتوای خود پیدا کنیم؟

حالا به این نقطه می‌رسیم که چگونه می‌توانیم کلمات مرتبط معنایی را برای استفاده در محتوای خودمان پیدا کنیم؟ در اینجا پنج روش مختلف وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها در زمان جستجوی کلمات کلیدی اصلی، کلمات مرتبط معنایی را هم پیدا کنید. این ابزارها شامل موارد زیر است:

  • تحلیل بخش «جستجوهای مرتبط» در گوگل
  • تحلیل قابلیت «تکمیل خودکار» در گوگل
  • تحلیل سوالات موجود در بخش «People Also Ask»
  • استفاده از ابزار SEMrush Keyword Magic Tool
  • استفاده از ابزار قالب محتوای سئوی SEMrush

تجزیه و تحلیل Related Search در گوگل

به سایت گوگل بروید و کلمه کلیدی اصلی خود را جستجو کنید. با توجه به مثال قبلی، ما دوباره از کلمه «کارت‌های اعتباری» استفاده خواهیم کرد.

به پایین صفحه نتایج گوگل بروید. در اینجا بخش «جستجوهای مربوط به کارت‌های اعتباری» را مشاهده خواهید کرد.

تجزیه و تحلیل Related Search در گوگل

و اگر همین کار را برای «قاب آیفون ۶» اجرا کنیم‌‌، می‌بینیم:

چگونه کلمات مرتبط معنایی را برای محتوای خود پیدا کنیم؟

از این موضوعات و کلمات کلیدی به عنوان ایده استفاده کنید و از طریق آن‌ها، محتوای‌تان را کامل‌تر کنید. این کار کمک می‌کند تا محتوای شما از سایر رقبای‌تان کامل‎تر شود.

البته‌‌ هوش‌تان را به کار بگیرید و مواردی که منطقی است در محتوای شما گنجانده شود را انتخاب کنید. در مثال بالا‌‌، اگر قصد فروش در ایالات متحده را دارید‌‌، گزینه iPhone case Canada برای شما مناسب نیست. یا اگر امکان فروش قاب آیفون‌های سفارشی‌سازی شده را ندارید، نباید سراغ iPhone cases custom بروید.

از این موارد می‌توانید ایده‌های زیادی بگیرید و کلمات مرتبط بیشتری در متن‌تان به کار بگیرید.

تجزیه و تحلیل Autocomplete گوگل

Autocomplete یا همان تکمیل خودکار گوگل یک راه عالی دیگر برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط است که می‌توانید از آن‌ها در محتوای خود استفاده کنید. مزیت این روش، سادگی بیش از حد آن است.

به گوگل بروید و کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید اما روی کلید جستجو را کلیک نکنید. در این حالت می‌بینید گوگل چه کلمات دیگری را در ادامه به شما پیشنهاد می‌کند. این‌ها کلماتی هستند که از سوی کاربران بیشترین جستجو را روی این کلمه کلیدی خاص داشته‌اند.

تجزیه و تحلیل Autocomplete گوگل

تجزیه و تحلیل نتایج People Also Ask

همان‌طور که related searchها در گوگل می‌توانند راهی خوب برای یافتن کلمات کلیدی مرتبطی باشند که می‌توانید آن‌ها را در متن خود بگنجانید، توصیه می‎شود نتایج People also Ask را برای به دست آوردن ایده‌های بیشتر تجزیه و تحلیل کنید. این سوالات دقیقا همان چیزهایی هستند که کاربران می‌خواهند در موردشان بدانند.

با این سوالات آشنا نیستید؟

کادر People also Ask یک نتیجه جستجوی تعاملی و جهانی از سوی گوگل است و باکسی را به شما نشان می‏دهد که از سوالات دیگر جستجوگران در رابطه با جستجوی اصلی شما در آن قرار دارد.

تجزیه و تحلیل نتایج People Also Ask

تجزیه و تحلیل این نتایج واقعا آسان است و می‌توان با استفاده از ابزار AlsoAsked.com این کار را انجام داد.

کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید، چند لحظه منتظر بمانید و حالا خواهید دید که چگونه باکس‌های PAA گسترش می‌یابند و به شما ایده‌هایی می‌دهند که می‎‌توانید از آن‌ها برای به دست آوردن کلمات مرتبط معنایی استفاده کنید.

ابزار AlsoAsked.com

از ابزار Semrush Keyword Magic استفاده کنید

به Semrush Keyword Magic Tool بروید و کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید تا لیستی از کلماتی پیدا کنید که به این کلمه مرتبط هستند.

روی تب «related» در بالای صفحه خود کلیک کنید تا لیستی از کلمات کلیدی مشابه کلمه کلیدی اصلی که در این ابزار وارد کرده‌اید را ببینید.

از ابزار Semrush Keyword Magic استفاده کنید

از ابزار قالب محتوای سئوی Semrush استفاده کنید

ابزار قالب محتوای سئوی Semrush منبع عالی دیگری برای یافتن کلمات مرتبط با معنایی اصلی بر اساس رتبه(های) صفحات برتری است که روی کلمه کلیدی هدف شما کار کرده‌اند.

از ابزار قالب محتوای سئوی Semrush استفاده کنید

کادر «توصیه‌های کلیدی» و بخش «کلمات مرتبط از نظر معنایی» را ببینید؟

این کادر بر اساس ۱۰ تا از رقبای برتر شما در گوگل است که روی همین کلمات کلیدی کار کرده‌اند. اطمینان حاصل کنید که همه این موارد را در محتوای خود گنجانده‌اید تا مطمئن شوید که در مورد موضوعات شبیه به هم صحبت می‌کنید و از کلماتی استفاده می‌کنید که صفحات با رتبه بالا نیز از همان کلمات استفاده کرده‌اند.

با وجود بحث‌هایی که در جامعه سئو پیرامون واقعی و موثر بودن کلمات کلیدی LSI‌‌ وجود دارد، نمی‌توان انکار کرد که شما باید از حتما کلمات مرتبط معنایی در محتوای خود استفاده کنید.

در حین کیورد ریسرچ‌های خود، برای هر کلمه کلیدی اصلی، کلمات مرتبطی که می‌توانید در متن محتوای خود استفاده کنید را بیابید. استفاده از کلمات کلیدی LSI کمک می‌کند تا مجبور به تکرار تنها یک کیورد اصلی نشوید و محتوایی که تولید می‌کنید، جامع‌تر و خواناتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *